Perbankan Islam dan jual beli emas, apabila kerangka Usul Fiqh dibuang


Islamic-Banking-630x350

Antara faktor terbesar menyumbang kepada salah faham terhadap muamalat adalah apabila penilaian yang dilakukan bukan didalam kerangka disiplin ilmu Usul Fiqh.

Kerangka kefahaman Usul Fiqh masyarakat secara umum agak ringkas, cukup sekadar mengetahui apakah perkara Wajib, Sunat, Harus, Makruh mahupun Haram dan apakah kesan pada setiap satu hukum. Apabila melakukan perkara wajib mendapat pahala, meninggalkan wajib mendapat dosa dan begitulah seterusnya. Dan untuk menyokong hukum tersebut kaedah melaksanakan ibadah dan muamalat dengan betul dipelajari.

Ini kerangka mereka yang pemula didalam Ilmu Fiqh dan Usul Fiqh.

Sebab itu kita dapati apabila sesuatu isu timbul masyarakat awam ingin tahu secara mudah, apakah yang wajib buat, apakah yang haram, apakah yang sunat dan bagaimana melaksanakannya. Contoh dalam muamalat, pelanggan akan bertanya dimanakah akadnya berdasarkan pemahaman akad itu wajib didalam muamalat Islam.

Namun apabila saya mula bergelumang dengan dunia perbankan Islam, menilai masalah, melihat takyif – takyif fiqhi yang dilakukan. Mengkhatam keputusan keputusan mesyuarat ahli jawatankuasa Bank Rakyat beratus muka surat dan melihat pelbagai masalah mu’asarah didalam bank, saya dapati beberapa trend isu dan persoalan jika disusun didalam kerangka asas Usul Fiqh.

Trend paling jelas adalah apabila perbincangan yang rumit dan panjang bukanlah pada perbahasan dan perbincangan hukum taklifi (hukum yang melibatkan Wajib, Haram, Sunat, Makruh dan Harus) tetapi perbincangan yang panjang pada hukum wadha’i.

Hukum taklifi adalah hukum yang membawa natijah akhirnya wajib, haram, sunat, makruh ataupun harus. Berbeza dengan hukum wadhi’i topik perbincangan adalah pada sabab, syarat, manii”, sah, batil, rukhsah/aziimah.

Contoh apabila membincangkan mengenai perihal Bai’ Inah yang kontroversi. (kontroversi kerana hanya Imam Syafii sahaja membenarkan, maka industri perbankan timur tengah menolak konsep ini) Perbincangan yang panjang bukanlah pada boleh atau tidak Bai’ Inah, itu sekejap (walapun agak panjang) tapi yang lebih lama adalah melihat dan menilai sejauh mana tidak wujudnya inter – condition (syarat berkait) didalam perlaksanaan Bai’ Inah. Disitu dibincang pula isu sah dan batal akad, ataupun fasidnya sesuatu akad. Semua ini adalah perihal hukum wadhai’e.

Maka semua dokumen undang – undang/agreement, perlaksanaan akad, punctuation akad, sistem semuanya diperhati untuk melihat adakah antara syarat utama bolehnya Bai’ Inah iaitu tidak wujud syarat berkait antara dua akad.

Begitulah seterusnya didalam mana – mana perlaksanaan muamalat secara islamik.

Isu terbaru adalah jual beli emas. Saya lihat para penjual hanya perhati apakah hukum menjual dan membeli emas. Maka tentulah boleh ! (harus).

Namun tak ramai yang perhati apakah syarat sah penjualan emas supaya tidak menjadi riba samada dalam bentuk riba nasiiah atau riba fadhl. Maka syarat seperti perlu dibeli secara lani (terus tanpa tangguh mahupun eta) tidak diperhati. Malah menilai emas sebagai komoditi seperti penggunaan emas hulliy (yang memakai hukum komoditi) tidak diperhatikan. Sedangkan syarat ianya tidak ditimbang untuk diukur nilai untuk kekal dengan hukum hulliy semuanya dibuang entah ke mana.

Ini belum lagi dilihat struktur bisnes yang ada adakah patuh syariah atau tidak. Adakah ianya sebuah ponzi yang baru mengaut untung dengan piramid yang dibina atau bagaimana?.

Apabila kita tegur, mulalah dituduh kitapun sama sahaja backdoor riba dan lain – lain. Malah tuduhan bahawa kita tidak menyokong ekonomi orang melayu islam adalah yang paling absurd didalam hal ini.

Saya tidak kaya untuk menolong dengan duit buat masa sekarang, namun secebis ilmu yang ada saya kongsi, itu cara yang saya mampu. Bagi saya modal pertama adalah ilmu mengenai sesuatu perkara, kajilah dahulu barulah tidak menyesal dikemudian hari. Jika tidak larat untuk mempelajari Usul Fiqh dan Fiqh Muamalat, maka dengarlah nasihat mereka yang belajar.

Tidak mahu dengan pandangan saya tidak mengapa, saya orang baru, tetapi janganlah sombong dihadapan Dr Aznan Hasan, Dr Azman Mohd Noor, Dr Zaharuddin, Dr Asyraf dan ramai masyaikh didalam industri perbankan. Sifat sombong tidak akan membawa kita kemana, namun kepakaran Usul Fiqh dan Fiqh Muamalat akan memandu kita melakukan keputusan yang betul didalam urusniaga.

 

Rujukan :
1. Kitab Al Waraqat  fi Usul FIqh- Imam Juwaini 
2. Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Syariah Bank Rakyat
3. Resolusi Bank Negara terhadap konsep Bai’ Inah
4. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-96
Advertisements

One comment on “Perbankan Islam dan jual beli emas, apabila kerangka Usul Fiqh dibuang

  1. senior hira' berkata:

    Assalamualaikum,

    Artikel yang menarik, namun lebih cantik jika istilah-istilah bahasa arab itu diterjemah ke bahasa melayu supaya mudah untuk orang melayu yang tidak pernah menemui perkataan2 tersebut faham

    contoh seperti riba nasiiah, riba fadhl, sabab, syarat, manii”, sah, batil, rukhsah/aziimah, takyif – takyif fiqhi,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s