3 Tips studi last minute


DISCLAIMER : Post ini khas untuk studi ketika last minute, dgn bertujuan bukan untuk mempromosi budaya ini ,tapi lebih sebagai panduan perkara yg efektif disaat akhir sebelum peperiksaan.

Ramai didunia ni gagal dalam peperiksaan ataupun kurang cemerlang kerana tidak mampu melakukan perkara tebraik disaat akhir sebelum peperiksaan.

3 Tips untuk dilakukan disaat akhir, yg mana tips ini didapat dengan cara mengumpulkan semua tabiat yg pernah dialami penulis dan rakan, dan hanya shortlistkan kepada 3 tips terbaik dan paling berkesan disaat akhir dan yg benar2 membantu ketika didalam dewan peperiksaan nanti.

TIPS 1 | MEMORI

Ingat, otak kita cukup hebat! Hakikatnya setiap saat direkod tanpa kita sedar. Namun kegagalan menggunakannya kepada tahap optimum menjadi punca kegagalan ramai manusia.

Maka untuk membawanya ketahap optimum kita perlu mengetahui cara memori kita berfungsi.

Memori kita tidak menyimpan maklumat hanya dengan fakta etc, namun ianay disimpan dengan ‘attachment’ atau ‘hook’ mengikut isitolah Tony Buzan.

Maka, untuk menggunakannya kita perlulah memahami ‘hook’ tersebut. Dan dalam budaya pembelajaran kebanyakan hooknya adalah Siapa yg mengajar, Suasana ketika belajar, Mood ketika belajar dan lain2.

Dan untuk menggunakannya disitulah perana mengingati cara dan bagaimana kita hidup dengan pemebelajaran tersebut.

Ingat siapa yg ajar kita? kelas pertama apa kelas kedua apa dan begitulah seterusnya.

 

TIPS2 | NOTA

Sila buat Nota! 2 – 24 jam sebelum masuk ke dewan, buku teks hanya akan membawa malapetaka.

Ketika itu buku teks hanya akan menserabutkan orak kita yg telah tersusun.

Nota bertujuan menjernihkan lagi susunan tersebut. Ok ,tak nak panjang, pointnya simple buatlah nota untuk menyusun dan memberi ketenangan ketika masuk dewan.

 

TIPS 3 | DOA

Kegagalan mengingat biasanya dikaitkan dengan dosa. Saya mengiktiraf perkara ini, dan secara psikologinya memang benar, kerana mereka yg berdosa/’bersalah ini akan sentiasa bergelumang dengan konlfik taubat atau aku buat ni ada sebabnya, akan sentiasa bermonolog menyucikan diri hinggalah benar2 dosa itu bersih maka akan tenang, seperti mendapat kemaafan dari seseorang.

Maka doa melakukan perkara sama kepada kita, ianya membawa kita tenang, makin mengharap pada Allah, dan makin redha dengan nikmat dan aujian yg Allah beri.

Maka tatkala didalam dewan, perasaan ini akan memberi ketenangan yg akan menghilangkan barrier kita dari menjawab dengan baik.

 

Selamat mencuba!

Advertisements

One comment on “3 Tips studi last minute

  1. theanipCO berkata:

    haha..nice entry utk org yg sibuk berpesatuan..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s