EXCEL with style


exam-with-style2Exam – excel with style
Baru-baru ini sahabat baik ana dari Tonto bertanya. “ Ada pandangan tak pasal tafawwuq(cemerlang) dan tamayyuz(berbeza dari yang lain)?” . Seperti biasa katakana ya!! Dan katakanlah apa yang terlintas dihati. Begituah kaedah yang kerap ana gunakan apabila ditanya tentang perkara yang umum. Dan Alhamdulillah Tuhan yang maha pemurah memberi ilham yang menarik pada malam tersebut. Insya’allah ingin ana kongsikan dalam post kali ini.

I.KISAH MAKCIK MENJUAL TISU
Suatu pagi keluarlah seorang makcik yang miskin, yang mengharapkan sumber rezeki hanya dengan menjual tisu. Dengan tekad yang tinggi untuk tidak mengemis dengan ingin meneruskan kehidupan dengan apa yang trmampu,menjual tisu.Target plg kurang 2 Le untung. Maka keluarlah makcik tersebut mencari pembeli yang memerlukan tisu, seorang selepas seorang dia cari dan Alhamdulillah pada petangnya beliau Berjaya mendapat untuk lebih kurang 3Le. Dengan 3Le tersebut gembiralah makcik tersebut kerana boleh membeli sedikit makanan.
Ini merupakan scenario biasa diMesir. malamat-anda3Namun satu perkara yang menarik yang ingin ana kongsikan.jika dilihat, makcik tersebut dan semua jelis perniagaan didunia ini pasti meletakkan target tertentu,harian,bulanan, mingguan dan bulanan. Target tersebut boehlah difahami sebagai matamat yang perlu dicapai. Persoalaany, apakah matlamat hidup anda? Lihat, sedangkan perkara yang kecilpun berhadaf dan bermatlamat, maka inikan hidup ini, yang jika kita gagal maka sia-sialah kewujudan kita dibumi ini.Tanya kembali pada diri, apakah matlamat hidup saya?

II.GOAL?
Maka segala yang berlaku dlm hidup pasti berkait dengan matlamat tadi dan kesan dari matlamat tadi. Andaikan begini. Jika makcik tadi gagal menjual tisu,maka dia tidak akan makan pada hari tersebut, maka bayangkanlah usaha makcik tersebut,maka setiap detik tiada difikiran beliau melainkan perlu mencapai target tersbut. Namun jika kegagalan menjual tisu tersebt hanya menyebabkan beliau tidak dapat membeli sebuah beg tangan Gucci di San Stefano. Mungkin beliau tidak kesah pun sebenarnya.
Begitulah hidup kita, goal tertinggi kita redha Allah. Ini jelas dan hidup kita kena jelas jika ia tidakdiredhai, adakah akan selamat didunia,kubur,padang masyar,titian sirat mahupun syurga dan neraka?.
Maka lahir dari matlamat/goal tertinggi tadi, matlamat2 kecil dan bersifat musim. Antaranya exam yang akan diduduki. Ikhlaskan exam ini untuk Allah, maka pahalanya dikira ibadah. Dan linkkan usaha dengan matlamat hidup. Mendapa redhaAllah.

III. EXCEL WITH STYLE?
Belajar = ibadah. Ini adalah kesan pemahaman syumuliah islam/menyeluruhnya islam kedalam segenap kehidupan kita. (rujuk usul pertama dari usul20 ISHA). Maka kecuaian kita dalam studi merupakan kecuaian kita dalam menunaikan tanggungjawab kita kepada Allah. Maka ia akan menghasilkan momentum jika kita mengambil berat tugas kita terhadap Agama ini. Excel? Bukan lagi pilihan kedua.ikhlas25

Style yg lahir dari usaha kita juga akan berbeza. Seorang yg melihat exam sebagai tiket untuk Berjaya didunia sahaja akan kurang focus terhadap adab belajar,doa,dan ukhuwwah dan focus hanya pada penguasaan ilmu. Walaupun ilmu yg dipelajari ilmu syariah sendiri. Pembentukan akhlak dari limu tersebut merupakan perkara yang tidak didapati dengan pembacaan,tetapi dengan kesedaran hati yang hidup melihat Allah sebagai matlamat.

IV. PENUTUP
Ini hanyalah post muhasabah niat studi. Dan caranya untuk mendapatkannya (excel with style) hanya satu cara sahaja yang ana minat untuk kongsi bersama.

I  K  H  L  A  S

Jika anda mampu untuk ikhlas maka perkara yang lain akan datang menyusul. Ingat, jika kita lemah dan malas, ikhlaslah rawatan yg plg brksn, jika kita sombong,ikhlas juga rawatannya, jika Akita down ikhlas jugalah rawatannya. Maka fokuskan keikhlasan anda. Anda pasti Berjaya!!

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s